Koolhydraatarme broodjes

Koolhydraatarme broodjes

Een broodje op basis van psyllium vezels, amandelmeel en kokosmeel. Het is natuurlijk geen “normaal” volkoren brood, maar wellicht een aardige vervanging wanneer je geen gewoon brood mag eten en dit heel erg mist.

Één van de basis ingrediënten is puur psyllium vezels. Hiervoor kun je fiberHUSK, Darmreiniger van het kruidvat of Colon Clean gebruiken. Dit zijn psylliumvezels met eventueel inuline vezels toegevoegd. Heel goed voor de darmen, maar in dit geval zal een teveel van het brood echt problemen kunnen opleveren. Eet er dus niet meer dan 3 op een dag en drink ruim 2 glazen vocht per broodje extra tijdens de maaltijd. Anders zou het verstopping kunnen veroorzaken

Ingrediënten (7 broodjes):

– 4 M eieren
– 130 gram Griekse yoghurt
– ½ tl zout
– 40 gram amandelmeel
– 30 gram psylliumvezel
– 10 gram kokosmeel
– 2 theelepels/ 6 gram bakpoeder (wijnsteen)
– 2 theelepels Italiaanse kruiden OPTIONEEL

Zo maak je het:

Mix met een mixer de eieren, Griekse yoghurt en het zout helemaal egaal en schuimig in ong. 2 min.
Meng in een andere kom het amandelmeel, psylliumvezels, kokosmeel, het bakpoeder en eventueel de Italiaanse kruiden goed door elkaar, zodat het bakpoeder zich gelijkmatig verspreid.
Mix de droge delen nu door het schuimige yoghurt-ei mengsel tot je een egaal -nu nog enigszins vloeibaar- deeg hebt. Haal de gardes eruit en laat het minstens 30 minuten rusten. Na 30 minuten is het pas stevig genoeg om er plakkerige balletjes van te vormen.
Verwarm de oven (onder en bovenwarmte) voor op 160 graden. Leg bakpapier op de bakplaat.
Vorm met natte handen 7 bolletjes en leg deze op de bakplaat. Eventueel kun je ze net niet tegen elkaar aan leggen, zodat het straks een soort breekbrood wordt (zie foto). Maak dan het middelste broodje net iets groter. Of je kunt het deeg over ingevette muffin vormen verdelen.
Eventueel bestrooi je ze met een beetje pitten of zaden.
Bak het brood in de (goed voorverwarmde) oven in 30 minuten mooi bruin en gaar. De broodjes worden ietsje groter en gaan daardoor aan elkaar zitten.
Laat de broodjes 10 minuten afkoelen voor je ze gaat eten. Eet smakelijk!

Naar een recept van “KoolhydraatarmRecept.nl”

Koolhydraatarme broodjes
Tagged on: