Granola – suikervrij

Granola – suikervrij

Granola is een gezonde vorm van cruesli. Het bestaat net als cruesli uit een mix van geroosterde havervlokken, noten, zaden en eventueel gedroogd fruit of kokos. Je kan het heel gemakkelijk thuis maken en is in een afgesloten verpakking zeker wel 1-2 weken goed houdbaar.

Het grote voordeel van zelf maken is dat je zelf kan kiezen welke noten en zaden je toevoegt en of je hem wel of niet gezoet wilt maken.

Ingrediënten:

– 250 gram onbewerkte havervlokken
– 200 gram gemengde noten (bv pecannoten, walnoten, paranoten, amandelen)
– 50 gram zaden (bv pompoenpitten, lijnzaad)
– 60 gram olijfolie of gesmolten kokosolie
– optioneel: 50 gram geraspte kokos
– optioneel: 50 gram gedroogd en ongezoet fruit (bv abrikozen, rozijnen, moerbeien)
– optioneel: 2-4 eetlepels honing

Voor smaakvariatie kun je een keer kaneel, gember, of onbewerkte cacao poeder toevoegen! Van de kaneel en cacao kan je wel 1-2 eetlepels gebruiken, door voorzichtig met andere smaken.

Zo maak je het:

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Hak de noten in grove stukjes.
Doe alle ingrediënten (behalve gedroogd fruit) in een grote kom en hussel door elkaar.
Bekleed een bakplaat met bakpapier en verdeel het mengsel over de gehele bakplaat. Bak in ongeveer 20 minuten mooi goudbruin. Schep het tijdens het bakken 1 á 2 keer door zodat het rondom bruin wordt.
Laat het mengsel goed afkoelen. Als je gedroogd fruit wilt toevoegen dan voeg je dat nu in kleine stukjes toe.

Bewaar het in een luchtdichte pot of bak. Je kunt er gemakkelijk twee weken van eten; het blijft lekker knapperig.

Granola – suikervrij
Tagged on: